Hej.

Välkommen till min inaktiva fotoblogg. Här kan du komma in i mitt huvud och se världen ur mina ögon.
Vill du se min aktuella hemsida så gå istället in på petterljungdahl.net

fredag 2 augusti 2013

In the end we were meant to be apart in seperate chambers of the human heart.

 Ännu en bild från Sveriges äldsta lagliga graffitivägg. Parkeringshuset "Anna" i Malmö.

 Utan solljuset som träffar byggnaden hade denna bilden varit skit. Tur att solen var samarbetsvillig.

Ett litet ansikte som svalkar sig vid vattnet.

 Hittade ett vardagsrum några meter från där dockskåpet i förra uppdateringen hittades. Soffan var väldigt bekväm. 

Vardagsrummet hade även fin belysning.

 I en annan version av detta fotot står min fotovän Sebastian Nerberg och kastar en badboll upp i luften bakom trädet. Såg sådär ut.

 Återigen är det reflektionen av ljuset i fönstret till höger som gör bilden.

För att kunna förklara denna bilden till fullo måste jag leka lite lärare först. Vid första anblick så ser det ut som om att jag tagit ett foto av en lång gata med en bro löpande över den.  I själva verket är det en liten, liten vattenkanal i närheten av Turning Torso i Malmö. Bilden får en naturlig "tilt-shift effekt" helt enkelt. Vad  tilt-shift betyder kan vara lite svårt att förklara, men jag ska försöka. En "äkta" tilt-shift bild använder sig av något som heter selektiv fokus, och innebär att man fokuserar på en specifik del av vad man nu än ska fotografera. Oftast används denna teknik till att få bilder av stora saker att se ut som miniatyrer (googla bara "tilt-shift" för att se tusentals exempel på detta). Bilden ovan gör raka motsatsen, får något litet att se stort ut. 

Ännu en liten lektion i foto-termer. Det som i min mening gör denna bilden är bokeh-effekten som uppstår på ljuset till höger om blomman. Egentligen är Bokeh de delar i en bild som inte är i fokus, men oftast när man snackar om Bokeh är det just ljuset som är ur fokus man syftar till. Istället för att ljuset ser ut exakt som det gör i verkligheten, blir det till små ljusbollar när det är ur fokus. Kanske en lite luddig förklaring, men bättre kan jag inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar