Hej.

Välkommen till min inaktiva fotoblogg. Här kan du komma in i mitt huvud och se världen ur mina ögon.
Vill du se min aktuella hemsida så gå istället in på petterljungdahl.net

torsdag 19 november 2015

Experimentell medieproduktion slutprojekt I

Så, vår uppgiftsbeskrivning lyder så här: 
Uppgiften är att konstruera, motivera och genomföra en gestaltning i form av en experimentell medieproduktion. Den ska möta en publik i en utställning, visning eller motsvarande vid kursens slut.Temat för projektet är: Korsningar.

Min idé är att korsa fotografi och tid.
-Men Petter, varje fotografi som någonsin tagits gör ju redan det. Ett foto är ju ett ögonblick i tiden som fångats på bild. 
Ja, typ. Ett fotografi har följande beståndsdelar i sig: tid, rum, komposition, motiv, samt det gyllene snittet. För er som inte vet vad det gyllene snittet är så beskrivs det såhär på wikipedia: 

"Gyllene snittet tilldelades en nästan magisk betydelse av några renässansteoretiker och utnyttjades i hög grad av vissa målare, i synnerhet Piero della Francesca. Bildytan delas upp enligt formeln 2:3, 3:5, 5:8, 8:13 osv. Det som händer i bilden skall hända i den punkt där Gyllene snittets linjer korsas varvid jämviktsförhållande och harmoni i bilden uppstår. Kompositionen med Gyllene snittet används alltså för att understryka bildinnehållet."
Jag skulle själv vilja argumentera att fotografi snarare består av avsaknaden utav tid, istället för bara tid. Därför vill jag skapa bilder där tiden rör sig i bilden. Alltså så kallade Cinemagraphs.
En bild där motivet rör på sig i en ren rörelse. Jag vill dock inte bara återskapa en sådan här bild, för det hade inte varit det minsta experimentellt. Jag vill göra en bild där någonting i bilden förändras långsamt över en längre tid. Alltså skall man kunna se på bilden vid ett tillfälle och se en bild, och sedan kolla på den vid ett senare tillfälle och se en annan bild. Denna transformationen skall dock ske så subtilt som möjligt så att betraktaren inte riktigt förstår vad som händer. Hur jag skall göra detta kommer jag skriva om imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar